Szent Erzsébet felolvasóverseny

2018. november 19-én délután került megrendezésre – a hagyományoknak megfelelően – a Szent Erzsébet Házban a Zempléni Főesperességhez tartozó négy katolikus általános iskola részvételével a felolvasóversenyre.
Témánk ebben az évben a család volt.
Főtisztelendő Bereczkei Miklós plébános atya üdvözlő szavai után, a rendezvényt iskolánk igazgatója Kissné Murányi Andrea nyitotta meg.
Az encsi, sátoraljaújhelyi, sárospataki, szerencsi katolikus iskolák versenyzői két fordulóban mutathatták meg a tudásukat. Az I. fordulóban sok szép szabadon választott történetet olvastak fel a tanulók, amelyet a II. részben kötelező szöveg felolvasása követett.
Köszönjük a zsűri tagjainak, a kísérő- és felkészítő pedagógusoknak munkáját és azokét is, akik a színvonalas verseny szervezéséért, lebonyolításáért sokat tettek.
VERSENYEREDMÉNYEK:
3-4. ÉVFOLYAM
I. hely – Fehér Bálint – Sátoraljaújhely
II. hely- Üveges Réka – Encs
III. hely – Nezáczki Áron- Sátoraljaújhely
Különdíj – Braun Sára – Sárospatak
5-6. ÉVFOLYAM
I. hely – Kiss Gréta – Encs
Haskó Vivien – Sárospatak
II. hely –Takács Viktória- Szerencs
Különdíj – Lakatos Viktória – Encs
7-8. ÉVFOLYAM
I. hely – Tyukodi Zóra – Encs
II. hely –Lukács Dorka – Sárospatak
Petercsák Botond – Sátoraljaújhely
Különdíj – Hatala Ágnes – Encs

KÉPEK

Szent Erzsébet felolvasóverseny

Őszbúcsúztató

Őszbúcsúztató felsős mulatságot szervezett az iskola diák-önkormányzata. Közösségi játékok színesítették a jó hangulatú összejövetelt.

KÉPEK

Őszbúcsúztató

Őszbúcsúztató délután

Szent Cecília Egyházmegyei énekversenyen

November 22-én rendezte meg az Árpád-házi Szent Margit Általános Iskola a Szent Cecília Egyházmegyei énekversenyét.Iskolánkat a magas színvonalú versenyen 10 tanuló képviselte, szép eredménnyel.

1-2. osztályos korcsoport: Gál Nóra 2.a – III. helyezett.
3-4. osztályos korcsoport: Gál Luca 3.b – különdíj
5-6. osztályos korcsoportban: Budai Dorina 5.b – II. helyezett
7-8. osztályos korcsoport: Fekete Gyöngy 8.a osztályos I. helyezett,
A verseny további résztvevői voltak: Márki Anett, Márki Péter, Braun Kata, Molnár Hanna, Kozsurek Anna, Timkó Lilien.
A versenyzőket Kissné Murányi Andrea, Szabóné Antreter Anikó és Fekete Csaba készítette fel a megmérettetésre.

Valamennyi tanulónknak köszönjük a lelkiismeretes felkészülést és a szereplést, a helyezetteknek gratulálunk, és további sok sikert kívánunk!

KÉPEK

V. Hinomoto-IBK nemzetközi Kyokushin Knock Down karate versenyen

2018.11.10-én Budapesten került megrendezésre az V. Hinomoto-IBK nemzetközi Kyokushin Knock Down karate verseny. A Sárospataki Kyokushin Karate Sportegyesület tagjaként, a dobó II. fokára tudott felállni Gál Csaba Patrik 6.a osztályos tanulónk. Gratulálunk!

KÉPEK

IX. Barsi Ernő Regionális Népdaléneklési Verseny

A Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola tanulói részt vettek a IX. Barsi Ernő Regionális Népdaléneklési Versenyen, amelyet A Művelődés Háza és Könyvtára Zenei részlege szervezett. Iskolánkat 8 fő alsós gyermek képviselte: Pálóczi Péter 1.b, Réthy Napsugár 1.a, Kóró Benjámin Kornél 2.b, Sasvári Kira 2.a, Braun Sára 3.a,Tóth Brigitta 3.b, Batta Réka 4.b, Karászi Maja. A szakértő zsűri intézményünkből a legjobbnak értékelte a korosztályában Réthy Napsugár tanulónkat, aki I. helyezett lett. Különdíjat kaptak: Pálóczi Péter, Sasvári Kira és Batta Réka tanulóink. Gratulálunk az eredményeikhez és köszönjük a felkészítő kollégák munkáját: Kissné Murányi Andrea igazgató, Szabóné Antreter Anikó Éva, Szabó Andrásné és Fekete Csaba István pedagógusoknak.

KÉPEK

Város óvódásai jártak iskolánkba

A Szent Erzsébet Hetek jegyében, az ünnepi díszbe öltözött aulánkban tekintették meg a 4. évfolyamos tanulóink által bemutatott Szent Erzsébet jelenetet. Az igazgatónő köszöntője után bemutatta a korhű jelmezben felvonuló szereplőket, hogy a kisgyermekek jobban megértsék a jelenet összefüggéseit, majd a jelenetet betanító pedagógusokat. A műsor felkészítésében részt vevő tanító nénik indítják majd a 2018/2019-es tanévben a leendő első osztályokat: Hoffmann Tiborné (Katika néni) – Bódiszné Hajnal Alíz és Éváné Tarr Györgyi – Majdanics Lászlóné (Dia néni). Nagy örömmel tettük mi is boldoggá az embereket, a kis óvodásokat, amit névadónk jelmondata is hirdet.

KÉPEK

Város óvódásai jártak iskolánkba

Szent Imre hercegre emlékeztünk

Iskolánkban hagyomány, hogy az alsó és felső tagozatos osztályok közül 1-1 osztály kiváló tanulmányi munkájukért és példamutató magatartásáért Szent Margit illetve Szent Imre díjban részesül.
A 2018/2019-es tanévre a 6. a osztály nyerte el a Szent Imre díjat.
Iskolánk közössége előtt jelenettel emlékeztek meg védőszentjükről.
Gratulálunk elismerésükhöz, további kimagasló eredményeket kívánunk az osztálynak!

KÉPEK

Szent Imre hercegre emlékeztünk

“Egyszer volt, gomba volt”- illusztrációs pályázat

A Zempléni Gombász Egyesület által kiírt gombás illusztrációs pályázatra beküldött

munkáik alapján az Egyszer volt, gomba volt mesekönyvben jelentek meg tanulóink rajzai. Gratulálunk Fekete Balázs 4.b, Gerő Ádám 4.b, Budai Dávid 5.a, Lestyán Dorina 6.a, Kecskés Emma 6.a osztályos tanulóinknak és Berencsy Istvánné tanárnőnek!

A díjazottak rajzai megtekinthetők http://www.zge.hu/393-egyszer-volt-gomba-volt. (A könyv kereskedelmi forgalomban nem kapható, de megrendelhető a zge.judit@gmail.com címen, vagy személyesen megvásárolható a Póló Pont boltban.)

Kézműves foglalkozás

KERÁMIÁBAN JÁRTUNK

“Kulcsok népi hagyományaink örökségládájához” c. pályázat keretében iskolánk néhány tanulója ma ellátogathatott a Sárospatak Kerámia Manufaktúra Kft. üzemébe. Itt megtekinthették az agyagból készült használati tárgyak előállításának hagyományos és modernizált módjait. Az agyag megmunkálásától, az égetésen keresztül egészen a festésig. Látogatásukat kedves, nagy gyakorlattal rendelkező vezető segítette.

A diákok figyelme minden apró részletre kiterjedt, élményekben gazdagon térhettek vissza az iskola falai közé. Alig várták, hogy délután elmesélhessék szüleiknek a látottakat.

Köszönjük az üzem dolgozóinak segítőkészségüket és a lehetőséget, hogy bekukkanthattak diákjaink egy kicsit talán feledésbe merült szakma világába.

Nagyon szépen köszönjük a szervező munkát Berencsy Istvánnénak és az iskola vezetőségének

KÉPEK

Mézeskalács sütés, díszítés

Végre elérkezett a várva várt foglalkozás. Mindenki nagyon izgatott volt pedagógus, kis diák egyaránt.

Egy rövid ismertető és tisztítási folyamatot követően minden gyermek választott egy tálat, melybe kimérte a szükséges hozzávalókat. A megvásárolt anyagokból egy gyorsan elkészíthető, egyszerű recept alapján a gyerekek saját maguk állították össze a mézeskalács tésztáját. Voltak, akik már rutinosan fogtak neki, de akadtak olyanok is, akik életükben most végeztek először ilyen feladatot. A folyamat során megmutattam, hogy lesz könnyebb eljutni a célig.

Az összedolgozást követően, apró mozdulatokkal elkezdték kinyújtani az elkészült tésztát, majd abból az általuk hozott szaggatókkal vágtak ki különböző formákat. Néhány tanuló hozott tepsit, melyekre az elkészült formákat helyezte, majd otthon ezeket szüleikkel kisütötték.

Egy másik időpontban folytattuk a sütemények díszítését. Több színű mázat készítettünk elő ételfesték segítségével. A díszítéshez kétféle keménységű mázat használtunk. Egy lágy terülőt és egy keményebbet az írásokhoz.

Nagyon kreatívak voltak diákjaink. Több megismert motívumot is felhasználtak a munkájuk során. Nagyon szép munkák születtek, melyeket hazavittek.

A foglalkozás sikeres és jó hangulatú volt, bár nagyon elfáradt minden résztvevő.


A fazekasság kialakulásának története, fejlődése:

A foglalkozás témája a fazekasság története és fejlődése volt.

A fazekasság égetett agyagból használati tárgyak, elsősorban edények előállításával foglalkozó ősi mesterség. A fazekasmestert tájnyelven gelencsérnek (szláv) vagy gerencsérnek vagy gölöncsérnek is nevezik. A fazekasmester keze alól kikerülő tálak, korsók, fazekak képlékeny állagú agyagból készülnek, amely a szárítást követő égetés során szilárd, időtálló anyaggá válik. Ebben az állapotában a cserép a folyadékot átengedi magán, ezért az edényeket legtöbb esetben mázzal vonják be. Az így kapott szilárd bevonat lehetővé teszi, hogy az edényben folyadékot is lehessen tárolni.

A fazekasságból fejlődött ki a kerámia művészet. A kerámiakészítő művészt egyszerűen keramikusnak vagy keramikusművésznek nevezzük.

 A történelmi háttér áttekintését követően a tanulókkal csoportokat alakítottunk ki.

A feladat az volt, hogy a diákok dolgozzák fel, majd készítsenek beszámolót, plakátot a legelterjedtebb alakítási technikákból korongozás, felrakás, préselés. Illetve a díszítési technikáknak nézzenek utána.

A tanulók nagyon szorgalmasan dolgoztak, a bemutatók, kiselőadások nagyon jól sikerültek.

A találkozót a sárospataki kerámia manufaktúra kisfilmjével zártuk, hiszen a következő foglalkozást a helyi üzemben tartjuk majd.

Saját használati tárgy készítése agyagból

A kerámia műhely látogatása után, igen nagy izgalommal kezdtek az agyag formálásához. Az általuk készített vázlat felhasználásával illetve továbbgondolásával kezdtek életre kelni a különböző szebbnél- szebb egyedi edénykék. Iparkodtak a műhelyekben látottakat is felhasználni (vastagság, illesztés, forma- funkció stb). Megállapíthatjuk, hogy megint egy újabb élménnyel lettek gazdagabbak.


Betlehemezés

Katolikus iskola lévén tanulóink  az adventi időszakban, a „készület” ideje alatt lelki és cselekedet szintű előkészületben vesznek részt. Jobban figyelnek Isten szavára és jó cselekedeteikkel is készülnek a karácsony ünnepére.  Az egyik legnépszerűbb misztériumjátékot, a betlehemezést jól ismerik és szeretik. A foglalkozás előkészületeinél már számba vettük a meglévő eszközeinket és jelmezeinket. Nagy segítség volt, hogy ezek a kellékek meg vannak az intézményben, hiszen évente több alkalommal, több jelenetnél, megemlékezésnél szükség van, az éppen aktuális ruhákra, dekorációkra. A betlehemes játékokról, azok formáiról és fő kellékeiről először ppt formájában kaptak egy kis emlékeztetőt a gyerekek, majd meghallgattuk és megnéztük a regösénekeket és hangszereiket a youtuben. Örömmel tapasztaltam, hogy a meglévő ismereteiket jól alkalmazták, lényeglátásuk dicséretes volt. Annál is inkább örömmel töltött el, mert már hatodik évfolyamosok a gyerekek és ez alatt az idő alatt a katolikus egyházi iskolában több területről, hittanórákról, családórákról, stb.területekről szerezhettek ismereteket a témában. A héten a „Szállást keres a Szent Család” (szálláskeresés – szentcsalád-járás) is nagy jelentőséggel bírt az osztályok közösségére, akik otthont adtak nekik, befogadták a Szent Családot, bensőséges előkészület után. A pásztorjáték szereplőinek felsorolása után számba vettük a betlehemezés főbb jeleneteit, amelyet a későbbiekben megjelenítettünk. Azt gondoljuk, hogy ilyen emlékezetes, közösen eltöltött tartalmas idők, sokáig emlékezetesek maradnak a gyerekek számára, és bízunk abban, hogy ezt a hagyományt tovább örökítik szeretteik körében majd.

Adventi koszorú készítése

Az adventet iskolánkban már hagyományos készülődések jellemzik. Az osztályok már hetek óta készülődnek kis kézműves dolgokkal az adventi vásárra. A mi csoportunk is készített egy pár asztali díszt, koszorút erre az alkalomra is. Igyekeztünk minél több természetes anyagot felhasználni, hiszen elődeink is ezt tették. Jó volt látni gazdag fantáziájukat, kreatív ötleteiket.

Húsvéti hagyományok, népszokások

A húsvét ünnepi előkészületei, a hagyomány szerint már hamvazószerdával megkezdődik. A  40 napos böjti időszak a vallásos embereknek alkalmat ad a hitben való elmélyülésre és kiengesztelődésre. Egyházi iskolaként fontosnak tartjuk, hogy a tanítványainkat lelkileg felkészítsük az ünnepre. Ezért lelki napot tartunk, az irgalmasság testi és lelki cselekedeteinek gyakorlására hívjuk fel mindinkább a figyelmet.

Ezáltal méltóképpen felkészülhetnek Jézus Urunk feltámadásának, a húsvétnak a megünneplésére.
A negyvennapos böjt utolsó hete, a nagyhét, virágvasárnappal kezdődik. A nagyhét napjai Jézus jeruzsálemi eseményeihez kapcsolódnak, illetve a népszokások ezeket elevenítik fel.

A foglalkozás alkalmával részletesen megnéztük, hogy milyen szokások, hagyományok kötődnek az alábbi napokhoz.

Nagyszombaton véget ért a negyvennapos böjt, a vallásos emberek a feltámadási körmenetben vettek részt. A hívők ugyanis ezen a meghitt ünnepen Krisztus feltámadását ünneplik. Nagyszombat a tisztaság és a féregűzés napja is: ekkor kitakarították a házakat, lemeszelték a falakat. Nagy zajt csaptak és a férgeket jelképező szemetet kiseperték az útra. Ez a tavasz kezdetét, a természet megújhodását is jelentette; ezzel együtt az ember is megtisztítja, megújítja környezetét.

 Húsvétvasárnapon nem dolgoztak az emberek. Megszentelték a sonkát, a tojást, a kalácsot, a bort és mindezt az ünnepi asztalnál ették meg.

Húsvéthétfő a víz tisztító és termékenységvarázsló erejének ünnepe. A legjellemzőbb népszokás ekkor a húsvéti locsolkodás. Ezt a napot régen vízbevető, vízhányó hétfőnek hívták. A lányokat a kúthoz vitték és vödörszám öntötték rájuk a vizet. A kölnivel történő locsolás csak később terjedt el, ekkor már verset is mondtak. A locsoló fiúkat, férfiakat sonkával, tojással és borral vendégelik meg. A lányos házak számon tartották, hány locsoló látogatta meg a családot.


Bodrogközi motívumok összehasonlítása másokkal

A témára való felkészülésem során már az elején láttam, hogy nem is olyan egyszerű feladat ez, mint ahogy én erre számítottam.

A gyerekek már az előző foglalkozásokon is nagyon aktívak és érdeklődőek voltak, ezért, mélyen beleástam magam az adott témába.  Előadásomat ppt segítségével tartottam meg. Kolléganőm segített abban, hogy a bodrogközben használatos mindennapi textíliákat közelebb hozhattuk a diákokhoz. A foglalkozáson bemutattam az eszvátát képen, de néhány elemét sikerült élőben is megtekinteni. Iskolánknak volt régen egy valódi cigándi szövőszéke, de sajnos tönkre ment. Kis szövőkereteket is bemutattam, melyen kiderült, hogy néhányan már dolgoztak ilyen eszközzel. Megbeszéltük a fonal készítésének lépéseit, illetve kitértünk a szűr és a suba elkészítésére, díszítésére is.

A folytatásban rátértünk a Magyarországon fellelhető népi motívumokra, melyeket képek segítségével jelenítettem meg. Mindezek mellet szót ejtettem a színek jelentéséről, jelentőségéről. A díszes ünnepi és a hétköznapi viselet mintázatára. Kiemeltem néhány motívum jelentését, illetve linkek, könyvek ajánlásával zártam a foglalkozást.

A gyerekek érdeklődve hallgatták az előadást és még nagyobb lett az öröm mikor egyes eszközöket, textíliákat kézbe is vehettek. Rácsodálkoztak a szövés, hímzés nehézségére.

Hímzés, szövés

A korábbi időkben foglalkoztunk már iskolánkban hímzésekkel. Ezek a tanulók csak alapöltésekkel ismerkedtek meg technika órán. Ezért gondoltuk úgy, hogy szerencsés lenne, ha ők is jártasabbak lennének egy viszonylag könnyű hímzés alkalmazásában.  Mivel a közelünkben (Bodrogköz) a keresztszemes hímzés igen gyakran használt hímzésfajta volt, erre esett a választásunk. A gyerekeknek először nagyon tetszett, könnyűnek találták a magyarázat alapján. Az alkalmazás során  – vidám hangulatban ugyan- megtapasztalhatták nehézségeit. A sikerélmény azonban nem maradt el. A tanulók ( ki később, ki hamarabb) belelendültek, büszkén mutatták, ki meddig jutott el. Haza is vittek anyagot és fonalat a folytatáshoz.

Újrahasznosítás és épülettüzek

2018.11.21-én, Somogyi Tamás a B-A-Z megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól előadást tartott iskolánk 7-8. évfolyamos tanulóinak. Két részes előadást volt szerencséjük meghallgatni diákjainknak. Az első részben a környezetvédelem fontosságára és a szelektív hulladékgyűjtésre hívta fel a hallgatóság figyelmét az előadó. A második részben, lakástüzek, épülettüzek keletkezéséről, bejelentéséről, oltásáról illetve a menekülés módjáról esett szó.

Nagyon örültünk, hogy lehetőséget kaptunk az előadások meghallgatására. Köszönjük!

KÉPEK