Tanulási Technikák

Csoportalakítás

A foglalkozás elején beszélgettünk a tehetségpályázat céljáról, a tanulók elképzeléseiről, elvárásairól. A tehetségazonosítás, kiválasztás a 6. évfolyam tanulóit célozta meg és a gyerekek jól ismerik egymást, ezért egy asszociációs játékkal indítottuk a foglalkozást. Ezzel túljutottunk a kezdeti feszültségeken, megalapozta a jó hangulatot. A továbbiakban kíváncsi voltam arra, hogy milyen a tanulók egymáshoz való viszonya. Ezért „Csoportkép – neked” című játékkal folytattuk az ismerkedést, melyben minden tanuló kipróbálta többiekhez való viszonyát. A kiválasztott tanuló háttal állt, a többiek elhelyezkedtek a teremben, s a háttal álló játékoshoz fűződő beállítottságukat jelezték azáltal, hogy milyen közelre vagy messzire állnak tőle. Megállapítható, hogy nincs kirekesztett gyermek a csoportban, de a fiúk inkább a fiúkkal, a lányok pedig a lányokkal álltak közelebb egymáshoz. Voltak néhányan, akiknél vegyes volt a választottak csoportja Meglepő volt számomra, hogy engem is kértek, hogy álljak be a játékba és néhány fiú kivételével szorosan álltak mögém.. Megbeszéltük az érzéseket, meglepődéseket, csalódásokat. A „Keresd a párod!” játék még nagyobb meglepetéseket okozott, mert több tanulónál nem a legjobb barátjának gondolt személlyel találták meg az azonosságokat. A Három állítás egy hamis játék sok humoros pillanatot nyújtott a csoporttagok számára. A végén megfogalmazták, hogy sok újdolgot tudtak meg egymásról és gyakran elhamarkodottan mondunk véleményt a másikról. Többet kellene beszélgetni egymással! A záró feladat megmozgatta a kis művészek fantáziáját, hiszen Csoportcímert alkottak közösen. Fontos volt a közös tevékenység, megállapodás, egymás véleményének elfogadása. A foglalkozás elérte a célját.


Konfliktus kezelés

A foglalkozás célja volt a csoporton belüli konfliktus, véleménykülönbség megtapasztalása. A tehetség gyenge oldalának fejlesztése. A gyerekek körben ültek. Holnap, ha hozzád indulok játékkal indítottuk a foglalkozást – ráhangolódás. Konfliktusok a mindennapjainkban – rövidfilm megtekintése után beszélgettünk az iskolában, családban és egyéb helyeken átélt konfliktusokról. A gyümölcskosár játék során a rivalizálás, versengés mellett, a frusztráció és akadályoztatás élménye jelent meg konfliktushelyzetben. Véletlenszerűen alakított csoportokban dolgoztak tovább, a sziget feladat megoldásához közös megegyezésre kellett jutni, az egyes személyeknek „áldozatokat” kell hoznia a csoport közös érdekeiért, így a feladat a csoport együttműködését, és az összetartozás érzését is fejlesztette. A játékot megbeszélés követte arról, hogy hogyan sikerült megegyezniük, hogy viselték, hogy a csoport kedvéért számukra fontos tárgyakról kellett lemondaniuk

Tanulási szokások, tanulási technikák

A foglalkozás célja volt a tehetséges tanulók gyenge oldalának fejlesztése, önismereti tesztekkel, megbeszéléssel, tanácsadással. A tanulókat jól ismerem és azt tapasztaltam, hogy az idei tanévben többüknek is romlott a tanulmányi teljesítménye. A foglalkozás elején beszélgettünk arról, hogy mi ennek az oka és csoportonként összegyűjtötték azokat a fogalmakat, amelyek szükségesek az eredményes tanuláshoz. Ez után önállóan elgondolkodtak azon, hogy egyénenként mi az, amiben fejlődniük kell. Ezeket megfogalmazták és célul tűzték ki, mit fognak azért tenni, hogy javuljon a teljesítményük. A sikeres emberek titka = Eredményes tanuló.  Saját tanulási tapasztalataikat párosával megbeszélték. Egymásnak ötleteket adtak. Olyan videó bejátszásokat néztük meg, majd tesztet töltöttek ki, amelyek alapján a saját tanulási stílusukat ismerhették meg a tanulók. Ezek alapján tervezhetik saját, egyéni tanulási szokásaikat a továbbiakban. Kép készítése: Tűz: Legyen célod! Mindennap tanulj! Váljon szokássá a tanulás!


Értékrend tisztázását segítő gyakorlatok

Mindenkinek van egy bizonyos értékrendje, amit az élete folyamán követ. Hogy mit is nevezünk értékrendnek, talán ezt is mindenki másképpen ítéli meg. Értéklicittel indítottuk a beszélgetést, ahol lehetett vitatkozni, egymást meggyőzni a kiválasztott értékek fontosságáról.

Mivel a foglalkozásra az adventi időszakban került sor, ezért  elővettük a Szentírást.

Mit mond a Biblia? „Öltsétek magatokra a szeretetet, mert az az egység tökéletes köteléke” (Kolosszei 3:14).

A foglalkozás további részében a Bűnbeesés történetét dolgoztuk fel a Bibliából: Ter 3,1-13. A tanulók kis csoportokban beszélték meg, hogy hogyan állunk a mások szeretetével (segítségnyújtás, jótettek, megbocsájtás, mások kibeszélése, leszólása stb.)

Mivel Jézus az Isten szeretete, minden jótettben Ö születik meg bennünk, ha meg nincs jótettünk, kérjük, hogy szülessen meg bennünk, hogy Karácsony a szeretetről és ne az önzésről szóljon.

A történet alapján képregényt készítettek a tanulók csoportmunkában.


Tanulási technikák fejlesztése

A foglalkozás elején a tanulással kapcsolatos kifejezéseket, gondolatokat gyűjtöttük össze. Miért járunk iskolába? Miért kell tanulni? Csoportokban írták le a gyerekek, hogy mit gondolnak arról, hogy mi könnyíti, illetve nehezíti meg az otthoni tanulásukat. Milyen tanácsokat adnának annak, akinek nehezen megy a tanulás? Nagyon jó volt látni a közös munka mennyire fellelkesítette a tanulókat. Sok jó ötlet született. Az internet adta lehetőségek is előtérbe kerültek, hiszen ma már szinte nincs olyan diák, akinek ne lenne okos telefonja.

Megbeszéltük a tanulás külső és belső feltételeit. Babzsákkal végeztünk lazító gyakorlatokat, melyeket otthon is alkalmazhatnak A tanulási stílus megismerése céljából tesztet töltöttünk ki. Az eredménnyel kapcsolatosan megfogalmazták, hogy mi fogja segíteni az önálló tanulásukat, van-e szükség az eddigi gyakorlattal kapcsolatosan valami változtatásra. Közösen megfogalmaztuk, hogy érdemes kipróbálni többféle tanulási módszert és technikát, melyekhez könyveket és internetes oldalakat ajánlottam a foglalkozás végén.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.